op instagram
Volg Studio M op instagram
Since 2014
Max van Hoof is a digital online native

Studio M wordt

Je wordt over 8 seconden doorverwezen

Pinterest voor bedrijven – het kanaal van de zoekende early adaptors.


De populatie op Pinterest oftewel; ‘s werelds grootste ideeëncatalogus, is sterk aan het groeien en tegelijkertijd flink aan het veranderen. In een onderzoek van Ahalogy blijkt dat 30% van de Amerikanen inmiddels een Pinterest-account heeft. Ook is het merendeel hiervan zeer actief: 40% van deze Amerikaanse pinners gebruik dit social media kanaal namelijk dagelijks! Per bezoek besteden deze actieve gebruikers een aanzienlijke tijd op Pinterest, namelijk 34 minuten! Dat is zelfs langer dan andere populaire social media kanalen zoals Facebook (33 minuten), Twitter (24 minuten) en een van onze favorieten; Instagram (24 minuten).

Focust jouw start-up of MKB haar social media marketing voornamelijk op vrouwen? Dan is Pinterest echt iets voor jou! 82% van de Pinterest gebruikers is namelijk vrouw!

  • 67% is onder de 40 jaar (bij dagelijkse pinners is zelfs 82% onder de 40 jaar)
  • 42%ziet zichzelf als een early adopter. Pinterest wordt door hen gebruikt als de belangrijkste bron om de laatste trends te spotten en nieuwe (product) ideeën op te doen.

Dus zoek je een plek om een nieuwe doelgroep te bereiken? Of heb je een uniek product en zoek je de vrouwelijke early adopters van onder de 40 jaar oud? Dan zal Pinterest hoog op je social media strategie moeten staan.

Maar, no worries, ook de mannen komen aan hun trekken op Pinterest. In 2015 waren het niet de vrouwen, maar de mannen het snelst groeiende segment op Pinterest. Mannen bezoeken Pinterest veelal op aanraden van een ander (partner, vriendin of vriend). Ook heeft 30% kennis gemaakt met het platform doordat zij een interessante pin van iemand anders kregen doorgestuurd. Bovendien ziet 20% van de mannen het als het ideale platform om hun favoriete merk te volgen. Daarentegen, 50% van de mannen geeft aan dat ze Pinterest gebruiken als alternatief van het lezen van een magazine (dit is 42% bij de vrouwelijke pinners).  Dus als jij je met jouw social media campagne concentreert op de mannelijke early adaptors; pinterest is your best friend.

Pinterest in Nederland

Ook in ons koud klein kikkerlandje blijft Pinterest heel hard groeien. Uit een onderzoekje van Newcom blijkt het gebruik in 2016 maar liefst met 28% te zijn toegenomen ten opzichte van 2015. De grens van 2 miljoen gebruikers is begin dit jaar al gepasseerd en qua grootte is dit grote “online prikbord van ideeën” inmiddels ongeveer even groot als Instagram.

Bron:buzzcapture

Pinterest is Ideaal voor jouw Shopify e-commerce website.

Pinterest staat (mede dankzij de pins met bronvermelding) bekend als een zeer goede traffic-generator. Want Pinterest wint het by farvan Google als het gaat om image search. De bezoekers van Pinterest zijn vaak op zoek naar items die ze willen voor in de toekomst. Ze zijn vaak op ontdekkingstocht. Ze zijn op zoek naar inspiratie. Ze weten nog niet precies waar ze naar op zoek zijn, maar hebben het wel al in hun hoofd zitten, ze zoeken alleen nog bevestiging van wat in hun hoofd zit.

“Ik heb een nieuwe fiets nodig, maar weet nog niet wat voor een. Ik wil er een die er retro uitziet, een klein mandje voorop heeft en het liefst in een bijzondere kleur.  Ik had deze laatst ergens gezien maar welk merk was dat ook alweer?”

Zoekwoorden: #retrofiets #pastelkleur #amsterdam

Het mag dus wel duidelijk zijn dat het de pinner gaat om het ontdekken van interessante content. En zeker niet om sociale expressie (zoals andere populaire social media kanalen als Facebook en Instagram). Gebruikers van Pinterest willen geïnspireerd worden en geen katten- of hondenfilmpjes bekijken. Pinterest heeft daarom veel geïnvesteerd om het zoeken binnen Pinterest nog makkelijker te maken zodat de consument kan vinden wat hij/zij zoekt.   

Shoppen op Pinterest

Wist je ook dat pinners heel erg van shoppen houden? Uit een onderzoek van Milward Digital (bron) blijkt dat 87 procent van de pinners een beslissing neemt van een aankoop door oriëntatie en vergelijkingen op Pinterest. En uit onderzoek van onze vrienden bij Shopify blijkt ook dat de gemiddelde orderwaarde hier een stuk hoger ligt in vergelijking met de orderwaarde via alle andere social-mediakanalen. Kijken, kijken… en wel kopen dus :)

Adverteren op Pinterest -  De mogelijkheden

Helaas is Pinterest Advertising alleen nog mogelijk in Murica, Canada en in de UK. Maar niet getreurd, binnen een niet al te lange tijd moet het ook in Nederland mogelijk zijn om te adverteren op Pinterest. Naar verwachting zullen in eerste instantie twee campagnedoelstellingen beschikbaar zijn:

  • Betrokkenheid
  • Bezoekers

Deze variabelen voelen voor ons, en andere Facebook-adverteerders, vertrouwd aan. Er blijken veel overeenkomsten te zijn met bijvoorbeeld Facebook-advertising.

Doelgroep samenstellen

Je kunt een doelgroep samenstellen op basis van de volgende kenmerken:

  • Locatie
  • Demografische factoren (leeftijd, geslacht, taal, etc.)
  • Plaatsing (app, mobile web, web, android, iOS, etc.)
  • Interesses
  • Keywords

Vooral keywords vinden wij een zeer interessante, aangezien Pinterest als het ware een gigantische afbeeldingenzoekmachine is. Ow, en als kers op de taart zijn er natuurlijk mogelijkheden voor conversie-tracking. Zo kun je doormeten wat het effect van je campagne is, maar ook doelgroepen opbouwen voor bijvoorbeeld een remarketing-campagne. Thats what we love.  <3

Vickrey-veiling

Pinterest werkt, net als bijvoorbeeld een van onze andere favorieten: Facebook, op basis van een Vickreyveiling. Dit betekent dat je de prijs betaalt van de op-één-na-hoogste bieder. Natuurlijk kun je ook hier ter controle een maximum bod instellen.

Advertentiemogelijkheden op Pinterest -  de mogelijkheden

Er zijn veel mogelijkheden met betrekking tot het adverteren op Pinterest.  We willen twee belangrijke vormen van adverteren aan jullie voorstellen.

In eerste instantie zullen de mogelijkheden beperkt zijn tot de zogenaamde ‘Promoted Pins’. Dit zijn Pins die al op je bedrijfsbord staan en je kunnen ondersteunen en boosten onder de doelgroep die jij voor ogen hebt. Je kunt deze bijvoorbeeld vergelijken met de ‘ondersteuning’ van een Facebook-post. Door de tekst ‘Promoted by’ wordt het duidelijk dat het om een gesponsorde Pin gaat.

Buyable Pins

De verwachting is dat er snel meer advertentievormen komen naast bovenstaande Promoted Pins. Een selecte groep bedrijven in de Verenigde Staten maakt bijvoorbeeld al gebruik van Buyable Pins voor iOS en Android. Dit zijn pins met blauwe ‘koop nu’-buttons.  Deze knop is dan te zien naast de rode Pin-it button. Via platforms als Magento of onze favoriet Shopify kunnen relatief eenvoudig koppelingen worden gemaakt met Pinterest. Op deze manier kunnen klanten ook zonder de app te verlaten (!) een betaling doen. En dus direct het product kopen. 

Hoe werken de Buyable Pins voor gebruikers? Eigenlijk heel simpel. In slechts een paar tikken heb je een product gekocht: zoeken, filteren en kopen!

De werking van Buyable Pins komt dicht bij hoe mensen zich vaak in fysieke winkels gedragen: zoeken, kijken, iets onbekends ontdekken en om het hierna daadwerkelijk te kopen. De consument krijgt zo echt zelf het idee dat hij dit product zelf heeft uitgezocht, wat in wezen ook zo is. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld AdWords en soms Facebook-advertenties. Juist daarom verwachten wij dat dit in Nederland wel eens succesverhaal kan worden.

Toekomstmuziek

Hoewel de mogelijkheden voor bedrijven in Nederland nog niet hetzelfde zijn als in bijvoorbeeld de UK,  levert het toch een aantal interessante inzichten op. Voor nu kun je met een solide account een constante stroom van traffic naar je website genereren. Met de juiste keywords & meta description zal dit voor een constante stroom traffic zorgen. Gezien het feit dat de image search van Pinterest het by far wint van Google is een solide Pinterest-bord van groot belang. 

Hierna kun je gaan nadenken over het eventueel adverteren op Pinterest.  Want ergens in de komende maanden worden de ‘Promoted Pins’ uitgerold in Nederland. Het is afwachten hoe Pinners gaan reageren op advertenties, maar wij verwachten dat gebruikers snel gaan wennen aan de advertenties net zoals het bij Instagram ook het geval was. Het is wel van belang dat de advertenties van hoge kwaliteit zijn. Veel pinners zijn namelijk al gewend aan de Pins van professionele bedrijven want van de jaarlijks 50 miljard Pins is nu al twee derde afkomstig van bedrijven of merken. Niks nieuws dus.

Kortom, wij verwachten dat Pinterest in 2017 definitief zal doorbreken in Nederland en voor adverteerders een bijzonder interessant kanaal wordt.  Wil jij Pinterest inzetten als kanaal? Neem vrijblijvend contact met ons op! Heb je korte vragen over Pinterest als advertentiekanaal? Whatsapp ons dan op onderstaand nummer.

Learn from the best.

Hieronder een paar toffe voorbeelden die je kunt volgen en waar je veel van kunt leren. :)

Bedrijven:

Personen:

  • Evan Sharp – Pinterest co-founder.
  • Bekka Palmer – Summer, photography, design, interiors, art, beauty, hair, gardening, colors, decor and more.
  • Mike D– Design, travel, food, sports, music, “stuffology,” men’s fashion, nature and more. 
  • Bonnie Tsang – Women’s, men’s and kid’s style, photography, spaces, architecture, travel,

-x-

Supreme Being

Amsterdam


Date

02 Jun 2016

Author

Max van Hoof

Categories

branding
online marketing
social media