Je wordt over 8 seconden doorverwezen
Maar echt. De mogelijkheden zijn namelijk enorm, niet gek dat steeds meer bedrijven en organisaties gebruik van Facebookadverties willen maken.
De vraag hierbij is vaak hoe je dit zo effectief mogelijk kan inzetten; wat zijn de mogelijkheden en, misschien niet wel belangrijker, wat levert het op? Welke verschillende advertentievormen zijn er en welke vorm zet je nou precies wanneer in? En hoe kan je, na deze keuzes, de juiste doelgroep bereiken? NOU?
In dit blog geven we je hier meer duidelijkheid over, met onze ervaring kunnen wij je precies vertellen hoe, welke, waar, wanneer en hoe laat je Facebook advertenties moet inzetten.
Er zijn enorm veel advertentiemogelijkheden op het Facebook advertentieplatform. Afhankelijk van jouw doelstelling en jouw doelgroep kunnen we een gerichte campagne opzetten. Hieronder bespreken we de mogelijke doelstellingen en bijbehorende advertentievormen.
Ow en voor we beginnen: Let altijd op de 20% regel!
Dit houdt in dat de afbeelding bij jouw advertentie niet meer dan 20% tekst mag bevatten. Op deze manier wil Facebook schreeuwerige lelijke advertenties voorkomen. Dus hoe minder tekst hoe beter! Hoe check je dit? Nou met DEZE handige Facebook tool!
Heb je een belangrijk bericht of een super creatieve Facebook post bedacht. En je wilt aan je hele community laten weten hoe leuk die post is? Met betrokkenheid bij je paginabericht kun je dit realiseren. Door een bericht te promoten op Facebook zorgt je ervoor dat meer mensen jouw Facebook posts zien. Op deze manier vergroot je de betrokkenheid bij je bericht en krijg je meer vind ik leuks, reacties en weergaven. Originaliteit blijft hier natuurlijk van groot belang! En vergeet de 20% regel niet; maar 20% van je afbeelding mag bestaan uit tekst.
Wil je een grotere community en meer bereik op Facebook? Geef je Facebookpagina meer body door een ‘Pagina promotie’ te starten. Dit type advertentie wordt net als een bericht weergegeven op de tijdlijn van je doelgroep. Aan deze advertentie wordt de button ‘vind de pagina leuk’ toegevoegd. Uiteindelijk wil je dat jouw ingestelde doelgroep jouw pagina gaat liken, zodat het bereik van je Facebook pagina wordt vergroot. Maar let op! Wees specifiek. Je hebt liever 100 actieve en betrouwbare volgers dan 1000 mensen that don’t give a f…
Klikken naar je website genereer je met de ‘Websiteklikken promotie’. Wil je graag meer waardevolle bezoekers naar je website (wie niet)? En weet je precies welke doelgroep je naar je website wilt sturen? Gebruik dan Websiteklikken! Door middel van de Websiteklikken promotie kun je personen op Facebook gericht naar een pagina op jouw website leiden. Door gebruik te maken van een specifieke landingspagina, zorg je ervoor dat je jouw doelgroep gerichtere informatie laat zien waardoor ze eerder jouw doel zullen bereiken (inschrijven nieuwsbrief, conversie, you name it).
Met het zeer uitgebreide doelgroep-bepalingssysteem van Facebook kun je zeeeeer specifiek kiezen wie je naar je website wilt sturen, geweldig toch! Dit wil jij.
Conversies op je website stimuleren doe je met de ‘Websiteconversies’ advertentie. Wil je bijvoorbeeld dat er meer mensen een aankoop doen of informatie aanvragen? Met een Websiteconversies advertentie worden conversies gestimuleerd. Door middel van de Facebook Pixel kun je de conversies die op jouw website worden gegenereerd vanuit de Facebook campagne stimuleren, meten en optimaliseren. Met deze advertentie kun je precies zien hoeveel een conversie kost. Ideaal toch?
Mobiele app installaties genereer je met de ‘Appinstallaties’ advertentie. Heb je een App, maar weet je niet goed hoe je jouw doelgroep kunt bereiken? Met de App installatie advertentie stimuleer je de juiste doelgroep om jouw app te downloaden. Bij de advertentie wordt de button ‘Nu installeren’ getoond om duidelijk te laten zien dat dit een app betreft en je deze direct kan installeren. En, zoals gezegd, Facebook biedt de mogelijkheid om je doelgroep zeer specifiek te kiezen :) !
Betrokkenheid bij de app vergroten kan met de ‘Betrokkenheid bij app’ advertentie. Met deze advertentievorm kun je mensen die jouw app al hebben gedownload overhalen om de app meer te gebruiken, door bijvoorbeeld een onderdeel van de app in de advertentie uit te lichten, of bijvoorbeeld vertellen hoe ze extra punten kunnen winnen etc. Op deze manier kun je mensen aanmoedigen jouw app meer te gebruiken en bepaalde acties uit te voeren.
Lokale promotie is handig wanneer je meer mensen in de omgeving van jouw bedrijf wilt bereiken. Het doel is om de bekendheid in de omgeving te vergroten en uiteindelijk meer fysieke bezoekers te genereren naar jouw fysieke winkel. Dit kan gestimuleerd worden door in de advertentie een button toe te voegen met ‘routebeschrijving’. Dus heb je bijvoorbeeld net een nieuwe fysieke winkel geopend? Laat de buurt weten dat je er bent!
Organiseer je binnenkort een sick evenement? Met de speciale promotie voor events promoot je gemakkelijk je Facebook evenement en zorg je ervoor dat jouw doelgroep meer getriggerd wordt om zich voor het event aan te melden. Als ze zich aanmelden (of zeggen dat ze geïnteresseerd zijn) krijgen ze meldingen van het event, en dat wil je hebben!
Claims van aanbiedingen genereren is een effectieve advertentievorm als je een kortingsactie of andere aanbieding voor een bepaalde periode hebt. Selecteer je specifieke doelgroep en bepaal hoeveel personen van deze aanbieding gebruik kunnen maken. Je kan gemakkelijk via Facebook meten hoeveel personen gebruik hebben gemaakt van jouw actie! Speel met de content en kortingen en kom er achter wat het beste werkt voor jouw bedrijf!
Videoweergaven vergroten: Heb je een video over jouw bedrijf of product? Dan kun je voor de doelstelling ‘videoweergaven vergroten’ kiezen. Deze doelstelling zorgt ervoor dat jouw video op de juiste manier gepromoot wordt op zowel desktop als mobiel. Je kunt een bestand van maximaal 1 GB uploaden en daarbij een beschrijvende regel toevoegen.
Leads genereren: Deze nieuwe advertentievorm helpt je bij het genereren van specifieke leads, zoals het invullen van een formulier of het inschrijven van een nieuwsbrief. Het verzamelen van leads werkt eigenlijk vrij eenvoudig: consumenten klikken op de advertentie, de beschikbare gegevens worden automatisch ingevuld door Facebook, en als laatste verzend de bezoeker het formulier en boem de lead is binnen.
Deze doelstelling zorgt ervoor dat de advertenties vertoond worden aan Facebook gebruikers die waarschijnlijk aandacht zullen besteden aan jouw merk. Je kunt hierbij gebruik maken van zowel beeld als video advertenties.
In Facebook is het mogelijk om reeds bekeken producten op jouw website te promoten. Dit wordt ook wel dynamische remarketing genoemd. Bezoekers van jouw website die producten hebben bekeken, maar geen conversie hebben verricht, kun je heel specifieke advertenties laten zien met de producten die zij hebben bekeken op je website. Dit maakt deze advertentievorm super relevant en werkt enorm conversie verhogend. Een ander voordeel van deze advertentievorm is dat advertenties automatisch gegenereerd worden. Dat is ook lekker ;)
Let op: De 20% tekstregel!
Deze regel houdt in dat de afbeelding bij jouw advertentie niet meer dan 20% tekst mag bevatten. Op deze manier wil Facebook schreeuwerige advertenties voorkomen. Hoe check je dit? Met deze handig tool: Facebookcheck.
Targettingmogelijkheden
Nu heb ik hierboven steeds gesproken over jouw doelgroep, maar wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om de juiste doelgroep samen te stellen? Facebook werkt met meerdere hoofdcategorieën met betrekking tot de targetting:
Locatie: het is mogelijk om op een specifieke locatie te targetten, maar je kunt ook voor een straal om een bepaalde plaats kiezen.
Demografie: je kunt op de volgende demografische kenmerken targetten: leeftijd, geslacht en taal. Naast deze standaard demografische kenmerken kun je ook selecteren op: relatie, opleiding, werk en levensgebeurtenissen.
Interesses: je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt het interessegebied targetten op Facebook. Naast de opgegeven interesses, kijkt Facebook ook naar de activiteiten, opleiding, functietitels, pagina’s die mensen leuk vinden, etc.
Gedrag: ook is het mogelijk om mensen te targetten op basis van hun apparaat, digitale activiteiten en of ze net van vakantie terug zijn.
Connecties: wil je personen bereiken die bijvoorbeeld jouw evenement leuk vinden? Met de optie ‘Connecties’ kun je personen selecteren die jouw pagina liken (of vrienden daarvan), jouw apps gebruiken of jouw evenementen leuk vinden. Hierbij vind je ook de mogelijkheden personen uit te sluiten.
Dit waren de opties for now!
Hebben we je interesses gewekt en kun je niet wachten om te adverteren via Facebook! Neem dan contact met ons op, dan bekijken we samen de mogelijkheden.