op instagram
Volg Studio M op instagram
Since 2014
Max van Hoof is a digital online native

Studio M wordt

Je wordt over 8 seconden doorverwezen

5 manieren om als bedrijf “Reactions” van Facebook in te zetten!


Moedig jij je fans al aan om te reageren met emoticons op je Facebookposts? Nee? Dat zou je dus wel moeten doen! En dan bedoelen we natuurlijk reageren met onderstaande emoticons oftewel: “Reactions”.

Newsflash!

Het algoritme van Facebook wijst verschillende waardes toe aan de acties die gebruikers nemen in hun News Feed, dat wisten we al! Maar sinds kort neemt Facebook dus bovenstaande emoties ook mee. Facebook voegt dit, samen met vele andere items, om te bepalen hoeveel mensen uiteindelijk het bericht dat je publiceert te zien krijgen (bereik).

"Over the past year we've found that if people leave a Reaction on a post, it is an even stronger signal that they'd want to see that type of post than if they left a Like on the post. So we are updating News Feed to weigh reactions a little more than Likes when taking into account how relevant the story is to each person." - Sammi Krug, Facebook Product Manager.

Facebook introduceerde haar inmiddels bekende reeks Reactions (zo noem je die emoticons dus..) ergens in het begin van 2016 als een manier voor gebruikers om zich nog beter te kunnen uiten dan de wel bekende “like”.

Een jaar later heeft Facebook aangekondigd dat Reactions op posts ZWAARDER gaan wegen in het algoritme dan de oude bekende “like”.

Shit! Zou je zeggen toch? Nee joh! Het biedt juist heel veel kansen! We gaan je laten zien hoe! We’ve got your back!

Ow en BTW: Facebook heeft verklaart dat het, op dit moment, niet uitmaakt wat voor een emoticon er wordt gekozen! Dus alle reacties worden hetzelfde gewogen. Facebook verklaart dat op dit moment alle reacties hetzelfde worden gewogen, zodat het algoritme de News Feed niet beïnvloedt gebaseerd op hoe iemand reageert.

Nou, hoe moet je dan die “Reactions” boosten als bedrijf? We laten je zien hoe wij, en dus ook jij, dit aanpakken!

#1 Stel vragen!

Stel een vraag aan je volgers, waarop het antwoord 1 van de Reactions is.

Bijvoorbeeld: Wat is jouw favoriete snack?

Like = Frikadel

Love = Kroket

Haha = Bami schijf

Wow = Sitostick

Sad  = Viandel

Angry = Kipkorn

Snappie?

#2 Stuur aan op een specifieke Reaction

Gebruik in je afbeelding een afbeelding van een specifieke Reaction om je volgers in de gewenste reactie te sturen. Dus zet een groot emoticon in je afbeelding en stuur hiermee je volgers onbewust aan op het gebruiken van betreffende emoticon. Zie een voorbeeld hieronder:

#3 Gebruik Reaction voor een winactie

Je kunt de Reactions ook gebruiken in een winactie. Stel bijvoorbeeld de reactie “wow” als voorwaarde om deel te nemen.

Let op: Facebook stelt een aantal richtlijnen aan winacties, houd deze goed in de gaten bij het opstellen ervan.

#4 Live Video!

Video genereert het hoogste aantal “Reactions” in vergelijking tot al het andere typen content. Voor Facebook gebruikers zijn statische beelden eenvoudiger en sneller te verwerken. Het gevolg hiervan kan dus zijn dat er niet snel interactie plaatsvindt…

 Gebruikers spenderen daarentegen meer tijd bij het bekijken van een (live) video, waardoor zij ook sneller de neiging hebben om met Reactions te laten weten wat ze ervan vinden!

 

 

 

#5 Speel in op emoties met Reactions!

Inspelen op emotie is één van de belangrijkste eigenschappen van succesvolle content op social media! Breder dan social media wordt er zelfs een special term aan gegeven: emotiemarketing. Wist je dat bijvoorbeeld 95% van een aankoopbeslissingen is gebaseerd op emotie? Het moge duidelijk zijn dat inspelen op emoties een sterk marketinginstrument is. En juist met de Reactions van Facebook kun je hier als bedrijf goed op inhaken; volgers hebben veel meer vrijheid om op verschillende manieren te reageren.  Dit vind ik om te janken. Dit vind ik WOW! En ga zo maar door.

Stimuleer je community dit te doen door je medewerkers als eerste te laten reageren met betreffende emoticons :)

 

-x-
Supreme Being
Amsterdam

Date

22 Mar 2017

Author

Max van Hoof

Categories

online marketing
social media
branding